يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

شکوفه سنجد

شناسنامه گیاهان - شکوفه سنجد

شکوفه سنجد (گل سنجد) چیست؟ + آشنایی با خواص بی نظیر دمنوش شکوفه سنجد

شکوفه سنجد نیوشا

نام تجاری گیاه:

Oleaster, Russian Olive

نام علمی گیاه:

Elaeagnus angustifolia L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

بیش از 90 گونه از جنس Elaeagnus در دنیا وجود دارد که عمدتاً در نواحی نیمه‌گرمسیری آسیا، اروپا و بخش‌هایی از آمریکای شمالی پراکنش دارند. (1) مهم‌ترین گونه‌ی دارویی این جنس، درخت سنجد (E. angustifolia) است (2) که عموماً در زبان انگلیسی به آن زیتون روسی (Russian Olive) می‌گویند؛ زیرا ظاهر آن شبیه به درخت زیتون با میوه‌های کوچک، قرمز مایل به قهوه‌ای و بیضی شکل است. (3) در زبان انگلیسی به آن Oleaster هم می‌گویند. (2)

سنجد، درختی اروپایی آسیایی است (2) که می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کند. گیاهی است که نور خورشید را دوست دارد و دماهای بین 45 تا 46 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند. نیازهای رشد آن از نظر خاک عبارتند از کم آب تا خشک، بسیار فقیر یا حتی شور. از نظر نیاز آبی متوسط است و به حداقل 20 سانتی‌متر بارندگی در طول سال نیاز دارد. (4)این درخت می‌تواند طیف وسیعی از شرایط سخت زیست‌محیطی مانند سیل، خشکسالی شدید، سنگلاخی، شنی و شوری یا قلیایی بالای خاک‌ها را تحمل کند و زنده بماند؛ (3) بنابراین می‌تواند در حفظ اکوسیستم در مناطق خشک و نیمه خشک اهمیت داشته باشد. (5) 

سنجد به‌طور گسترده‌ای از مناطق شمالی آسیا تا هیمالیا و اروپا، (6) به ویژه در ترکیه، قفقاز و آسیای مرکزی پراکنش دارد. اگرچه در بسیاری از شهرهای اروپایی از این گونه به عنوان یک درخت زینتی استفاد می‌شود، اما در بخش مرکزی و شرق آناتولی به‌دلیل استفاده از میوه خوراکی آن به‌طور گسترده کشت می‌شود. (7) همچنین، این گیاه کاربردهای دارویی و اقتصادی مختلف دارد. تمامی قسمت‌های درخت سنجد ازجمله ریشه، چوب، پوست تنه، گل‌ها و میوه‌ها خواص دارویی دارند و در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی (5) و همچنین در تولید مصنوعات چوبی و آلات موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (3) در چین، سنجد به‌طور گسترده در منطقه شمال غرب کشت می‌شود و گل‌های سنجد به‌طور گسترده‌ای به عنوان ماده غذایی و ماده دارویی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، از شکوفه سنجد به عنوان یک ماده طعم‌دهنده در دمنوش و افزودنی‌های غذایی استفاده می‌شود. (8)

علاوه بر این، روغن‌های اسانسی حاصل از شکوفه و برگ سنجد به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی و به عنوان آفت‌کش‌ طبیعی در کشاورزی شناخته شده‌اند. (9) فلاوونویئدهای موجود در شکوفه سنجد در پزشکی ارزش کاربردی خوبی دارند. (8)

سنجد درخت یا درختچه‌ای بزرگ و خزان‌پذیر از خانواده سنجدیان (Elaeagnacea) است. سنجد درختی با طول عمر طولانی (80 تا 100 سال) است (3) که می‌تواند تا ارتفاع 7 متر رشد کند. (4) شاخه‌های آن نقره‌ای - سبز هستند. (5) برگ سنجد به‌طول 4-8 سانتی‌متر، (4) بیضی شکلِ بلند با نوک تیز و دمبرگ‌های کوتاه است. (2) سنجد در ماه ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر) گل می‌دهد. شکوفه‌های سنجد رایحه‌ای بسیار تند و خوشبو دارند. (4) این شکوفه‌ها کوچک، زرد مایل به سفید (3) (کرم رنگ)، زنگوله‌ای شکل و به صورت منفرد یا خوشه‌ای هستند (5) و به عنوان منبعی از شهد برای زنبورهای عسل مورد استفاده قرار می‌گیرند. (3) معمولاً فصل گل‌دهی حدود 20 تا 30 روز طول می‌کشد. (9) به دلیل دوره کوتاه گل‌دهی، شکوفه‌های سنجد تازه برداشت شده باید با دقت برای نگهداری طولانی مدت (8) یا استخراج روغن اسانسی فرآوری شوند. (9) درخت سنجد بعد از 5-6 سال شروع به میوه‌دهی می‌کند. (3) میوه‌های آن بیضی شکل، به طول 1.5 تا 2 سانتی‌متر و قهوه‌ای مایل به قرمز هستند. (5) میوه سنجد در ماه سپتامبر (اواسط شهریور تا اواسط مهر) می‌رسد که به شکل تازه یا خشک شده قابلیت مصرف دارد. (7)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) شکوفه سنجد

خواص شکوفه سنجد:

خواص شکوفه سنجد:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای شکوفه سنجد

ویتامین ها

شکوفه سنجد خشک شده سرشار از ویتامین‌های فولیک اسید (B9) و کوبالامین (B12) است. (4) عصاره متانولی شکوفه سنجد هم حاوی ویتامین‌های A و K است. (16)

ترکیبات فنولی

قسمت‌های مختلف سنجد از جمله شکوفه سنجد حاوی ترکیبات فنولی هستند که ترکیبات اصلی شامل گالیک اسید، کاتچین و مشتقات آنها می‌باشند. (1)

روغن اسانسی

روغن اسانسی حاصل از شکوفه سنجد حاوی لیمونن، آنتول، اتیل سینامات، 2-فنیل-اتیل بنزوات، 2-فنیل-اتیل ایزووالرات، نرولیدول، اسکوآلن و استوفنون است. (17)

enlightenedمیوه سنجد ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و حاوی پروتئین، قند، ویتامین‌ها (3) (ویتامین C، توکوفرول (ویتامین E)، تیامین (B1)) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم) است. (1)

enlightened از میوه سنجد به عنوان یک ماده اشتهاآور در ایران و ترکیه استفاده می‌شود. (4-5)

enlightened به‌طور صنعتی، شکوفه سنجد برای کنترل میزان رطوبت خشک می‌گردد که این روش، نگهداری و حمل و نقل آن را آسان می‌کند.

enlightened کیفیت شکوفه سنجد به میزان زیادی به روش‌های خشک کردن آن بستگی دارد. (8)

enlightened ترکیبات فرّار موجود در گل‌ها به سرعت در طول فصل گل‌دهی تغییر می‌کنند، که در نتیجه می‌تواند به‌طور جدّی بر کیفیت محصول تأثیر بگذارد. (9)

enlightened از شکوفه سنجد به‌طور متداول به عنوان دمنوش در منطقه شمال غربی چین استفاده می‌شود. (9)

enlightened ایرانیان به‌طور سنتی میوه سنجد را دم می‌کنند و از آن به عنوان یک دمنوش ضددرد برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) استفاده می‌کنند. (2)

حد مجاز مصرف روزانه برای دمنوش شکوفه سنجد توصیه نشده، زیرا به عوامل مختلفی مانند شرایط سلامت فردی و غلظت دمنوش بستگی دارد. با این حال معمولاٌ مصرف در حد اعتدال توصیه می‌شود.

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

حساسیت به گرده زیتون

گرده شکوفه سنجد باعث واکنش آلرژیک متقاطع در افراد حساس به گرده درخت زیتون شده است. اگر آلرژی شناخته شده‌ای دارید، پیش از مصرف شکوفه سنجد با پزشکتان مشورت کنید. (18)

آلرژی به شکوفه سنجد

استنشاق گرده شکوفه سنجد ممکن است باعث بروز علائم تحریک و سوزش بینی در برخی افراد حساس شود. (3)

 واکنش‌های حساسیت‌زا: به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد. این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف‌کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

اطلاعات مستند کافی برای نشان دادن تداخلات شکوفه سنجد با سایر داروها وجود ندارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که با تعدادی از داروها واکنش نشان دهد. بنابراین، هر گونه دارویی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود با پزشک خود درباره تداخل آنها با شکوفه سنجد مشورت کنید.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • درخت سنجد دارای مزاج (طبع) سرد و خشک است، اما باید توجه داشت که شکوفه سنجد مزاج گرم و خشک دارد.
  • از شکوفه‌ سنجد به عنوان یک داروی مقوی نیروی جنسی استفاده می‌شود؛ زیرا آن را برای تحریک تولید مایع منی و افزایش توان جنسی مفید می‌دانند.
  • شکوفه سنجد در برابر هر نوع اختلال مغز مفید است و باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت مغز می‌شود.
  • شکوفه سنجد برای محافظت در برابر بیماری‌های عفونی و بیماری‌های واگیردار مؤثر است. (19)
  • شکوفه سنجد برای مشکلات دستگاه گوارش و روده، معده درد، تهوع، استفراغ، و اتساع شکم (تورم شکمی، بادکردگی شکم) و همچنین بیماری یرقان، طحال و پارگی طحال استفاده می‌شود. (2، 19)
  • شکوفه سنجد در برابر مشکلات تنفسی و ریه مفید است. علاوه بر این، بیماری کلیه و مالاریا را مداوا می‌کند. (19)
  • بوییدن شکوفه سنجد در طب سنتی ایرانی برای رفع فلج و رخوت مفید است. (20)
  • دمنوش شکوفه سنجد خاصیت تب بر دارد. (16)
  • گل‌های سنجد برای درمان بیماری کزاز هم در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (3)

برخی سوالات متداول درباره شکوفه سنجد

با توجه به اطلاعات بدست آمده از مطالعات علمی و همچنین طب سنتی، شکوفه سنجد (گل سنجد) ممکن است دارای خواص سلامتی متعددی باشد. برخی از این خواص عبارتند از:

1- خاصیت آنتی اکسیدانی: شکوفه سنجد به ‌دلیل داشتن ترکیبات فنولی و فلاوونوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی است در نتیجه می‌تواند در مقابل عوارض ناشی از استرس اکسیداتیو و پیری زودرس مفید باشد.

2- شکوفه سنجد برای جلوگیری از ابتلا به سرطان: شکوفه سنجد به عنوان یک منبع طبیعی با خواص ضد سرطانی شناخته شده است. خواص ضد سرطانی شکوفه سنجد ممکن است به ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن مرتبط باشد. این ترکیبات می‌توانند رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و از آسیب‌های اکسیداتیو در سلول‌ها جلوگیری کنند و در نتیجه، باعث مهار فعالیت سلول‌های سرطانی و توقف رشد آنها شوند. این خصوصیت می‌تواند در پیشگیری از بروز برخی از انواع سرطان‌ها و درمان آنها مفید باشد.

3- افزایش میل جنسی: مطالعات نشان داده‌اند که شکوفه سنجد میل جنسی را خصوصاً در زنان افزایش می‌دهد. مصرف آن به عنوان یک روش طبیعی برای افزایش هیجانات جنسی و تقویت عملکرد جنسی مفید است.

4- حفظ سلامت مغز و عملکرد آن: شکوفه سنجد می‌تواند برای حفظ و بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با پیری، مانند آلزایمر، مفید باشد.

5- درمان بیماری‌های تنفسی: طب سنتی از شکوفه سنجد به عنوان یک ترکیب طبیعی برای درمان برخی از بیماری‌های تنفسی مانند سرفه، برونشیت، التهاب حلق، و عفونت‌های ریه استفاده می‌کند. بنابراین، شکوفه سنجد می‌تواند دارای خصوصیات ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده باشد.

با توجه به این اطلاعات، می‌توان نتیجه گرفت که شکوفه سنجد یک منبع طبیعی با خواص درمانی چندگانه است که شامل افزایش سلامت عمومی، افزایش میل جنسی، افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، مقابله با بیماری‌های تنفسی، حفظ سلامت مغز و خاصیت ضد سرطان می‌باشد. این خواص نشان‌دهنده اهمیت و کاربرد گسترده این گیاه در حفظ سلامتی و بهبود کیفیت زندگی است. اما برای تأیید از این خواص، نیاز به تحقیقات بیشتر و آزمایشات بالینی دقیق‌تر می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخش‌های «خواص شکوفه سنجد» و «کاربرد در طب قدیم» را مطالعه کنید.

ممکن است براساس تجربیات افراد یا اصول طب سنتی از دمنوش شکوفه سنجد برای سلامت قاعدگی استفاده شود، اما در حال حاضر تحقیقات علمی موثق و معتبر که به‌طور خاص به بررسی اثربخشی یا ایمنی شکوفه سنجد برای این منظور بپردازد، وجود ندارد. بنابراین، تا زمانی که تحقیقات بیشتر در این باره انجام شود، باید دمنوش شکوفه سنجد را در این دوران با احتیاط بنوشید. اگر فردی ناراحتی یا بی‌نظمی قاعدگی را تجربه می‌کند، توصیه می‌کنیم برای مشاوره شخصی و گزینه‌های درمانی مناسب بر اساس شواهد علمی و تخصص پزشکی، با یک پزشک متخصص زنان مشورت کند.

در مورد مسائل مهمی مانند بارداری و سلامت مادر و جنین نباید براساس شواهد تجربی تصمیم‌گیری کنید. از طرفی دیگر، تحقیقات علمی که به‌طور خاص ایمنی و اثربخشی مصرف شکوفه سنجد در دوران بارداری را بررسی کند، در دسترس نیست. با توجه به فقدان شواهد کافی و خطرات احتمالی مرتبط با مصرف برخی گیاهان دارویی در دوران بارداری، به افراد باردار توصیه می‌کنیم که احتیاط کنند و قبل از نوشیدن دمنوش شکوفه سنجد با یک پزشک واجد شرایط مشورت کنند.

توجه داشته باشید که برخی گیاهان دارویی ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که به‌طور بالقوه می‌توانند خطراتی برای رشد جنین ایجاد کنند یا باعث سقط جنین شوند؛ همچنین ممکن است با داروها یا مکمل‌های دوران بارداری تداخل داشته باشند.

براساس آموزه‌های طب سنتی، شکوفه سنجد می‌تواند برای سلامت مردان مفید باشد، اما برای تأیید و درک کامل این اثرات به مطالعات علمی دقیق نیاز است. برخی از خواص شکوفه سنجد که به‌طور بالقوه می‌تواند با سلامت مردان مرتبط باشند عبارتند از:

1- شکوفه سنجد برای تقویت قوای جنسی: به عقیده پزشکان طب سنتی، شکوفه سنجد میل جنسی را تقویت می‌کند، که به‌طور بالقوه می‌تواند میل جنسی یا عملکرد جنسی را در مردان افزایش دهد.

2- فعالیت آنتی اکسیدانی: شکوفه سنجد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنول است که می‌تواند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک کند. این فعالیت آنتی اکسیدانی به طور بالقوه می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت کلی، از جمله سلامت سیستم تولید مثل و باروری در مردان داشته باشد.

شکوفه سنجد برای تقویت قوای جنسی مفید است. با این حال، در حال حاضر شواهد علمی کافی برای تعیین دقیق اینکه آیا شکوفه سنجد برای تقویت تخمدان و باروری در انسان مفید است یا خیر وجود ندارد. علاوه بر این، بی‌خطر بودن استفاده از شکوفه سنجد در بارداری، به‌طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

1. Karkar, B., & Şahin, S. (2022). Determination of phenolic compounds profiles and antioxidant properties of oleaster (Elaeagnus angustifolia L.) grown in Turkey. European Food Research and Technology, 248, 219-241. Retrieved from https://link.springer.com/s00217-021-03875-y

2. Saboonchian, F., Jamei, R., & Sarghein, S.H. (2014). Phenolic and flavonoid content of Elaeagnus angustifolia L. (leaf and flower). Avicenna Journal of Phytomedicine, 4(4), 231-238. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC4110780/

3. Hamidpour, R., Hamidpour, S., Hamidpour, M., Shahlari, M., Sohraby, M., & Shahlari, N., & Hamidpour, R. (2016). Russian olive (Elaeagnus angustifolia L.): From a variety of traditional medicinal applications to its novel roles as active antioxidant, anti-inflammatory, anti-mutagenic and analgesic agent. Journal of Traditional and Complementary Medicine, 7(1). Retrieved from https://www.researchgate.net/295250534

4. Fakı, R., Canbay, H.S., Gursoy, O., & Yilmaz, Y. (2022). Antioxidant Activity, Physico-Chemical and Fatty Acid Composition of Oleaster (Elaeagnus angustifolia L.) Varieties Naturally Grown in Western Mediterranean Region of Turkey. Akademik Gıda, 20(4), 329-335. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/2852631

5. Hassanzadeh, Z., & Hassanpour, H. (2018). Evaluation of physicochemical characteristics and antioxidant properties of Elaeagnus angustifolia L. Scientia Horticulturae, 238, 83-90. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/S0304423818302905

6. Bendaikha, S., Gadaut, M., Harakat, D., & Magid, A. (2014). Acylated flavonol glycosides from the flower of Elaeagnus angustifolia L. Phytochemistry, 103, 129-136. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/S0031942214001447

7. Sahan, Y., Gocmen, D., Cansev, A., Celik, G., Aydin, E., Dundar, A.N., … Gucer, S. (2015). Chemical and techno-functional properties of flours from peeled and unpeeled oleaster (Elaeagnus angustifolia L.). Journal of Applied Botany and Food Quality, 88, 34-41. Retrieved from https://core.ac.uk/227062533.pdf

8. Zhang, J.N., Ma, M.H., Ma, X.L., Ma, F.L., Du, Q.Y., Liu, J.N., … She, Y. (2023). A comprehensive study of the effect of drying methods on compounds in Elaeagnus angustifolia L. flower by GC-MS and UHPLC-HRMS based untargeted metabolomics combined with chemometrics. Industrial Crops and Products, 195. Retrieved from  https://www.sciencedirect.com/S0926669023002169

9. Liu, Z., Ding, D., Cui, H., Wang, C., Liu, J., Chen, L., … Geng, G. (2021). A Study on the Volatile Compounds in Elaeagnus angustifolia L. Flowers during Flowering Season by Gas Chromatography-Mass Spectrometry Coupled with Advanced Chemometrics. Journal of Food Quality, 2021, Article ID 7111120. Retrieved from   https://downloads.hindawi.com/7111120

10. Zeinalzadeh, S., Dabbaghmanesh, M.H., Marzieh, A., Mohagheghzadeh, A.A., & Sayadi, M. (2017). Investigation of the effect of Elaeagnus angustifolia flower capsule on sexual satisfaction and levels of androgenic hormones in 18-40 year old married women with low sexual desire referring to selected clinics of Shiraz University of medical sciences. Biomedical Research, 28(17), 7443-7450. Retrieved from   https://www.alliedacademies.org/

11. Zeinalzadeh, S., Mohagheghzadeh, A.A., Ahmadinezhad, F., & Akbarzadeh, M. (2019). Comparison of the effect of Elaeagnus angustifolia flower capsule and sildenafil citrate tablet female sexual interest/arousal disorder in clinical trial study. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(11), 3614-3620. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC6881950/

12. Zeinalzadeh, S., Akbarzadeh, M., Mohagheghzadeh, A., Faridi, P., & Sayadi, M. (2016). Comparison of the Effects of Elaeagnus angustifolia Flower Capsule and Sildenafil Citrate Tablet on Anxiety Resulting From Sexual Dysfunction in Women Referring to the Selected Clinics of Shiraz University of Medical Sciences. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 21(3), 186-193. Retrieved from  https://journals.sagepub.com/2156587215595777

13. https://www.cancer.gov/degenerative-disease

14. https://www.cancer.gov/oxidative-stress

15. Jabeen, A., Sharma, A., Gupta, I., Kheraldine, H., Vranic, Moustafa, A.E.A., & H.F.A. Farsi. (2020). Elaeagnus angustifolia Plant Extract Inhibits Epithelial-Mesenchymal Transition and Induces Apoptosis via HER2 Inactivation and JNK Pathway in HER2-Positive Breast Cancer Cells. Molecules, 25(18), 4240. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC7570883/

16. Amiri Tehranizadeh, Z., Ali Baratian, A., & Hosseinzadeh, H. (2016). Russian olive (Elaeagnus angustifolia) as a herbal healer. Bioimpacts. 6(3), 155-167. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC5108988

17. Laura, B., Gabriela, S., & Viorica, I. (2007). The GC-MS analysis of Elaeagnus angustifolia L. flowers essential oil. Revista de Chimie, 58 (11). Retrieved from https://www.researchgate.net/268872258

18. Mohammed, F.I., Al-Essa, M.K., Shafagoj, Y.A., & Afifi, F.U. (2006). Investigation of the Direct Effects of the Alcoholic Extract of Elaeagnus angustifolia L. (Elaeagnaceae) on Dispersed Intestinal Smooth Muscle Cells of Guinea Pig. Scientia Pharmaceutica, 74(1), 21-30. Retrieved from https://www.mdpi.com/2218-0532/74/1/21

19. Hällzon, P., Ötkür, Z., & Svanberg, I. (2022). Ethnobotany and Utilization of the Oleaster, Elaeagnus angustifolia L. (fam. Elaeagnaceae), in Eastern Turkestan. Orientalia Suecana, 71, 38–61. Retrieved from https://journals.uu.se/orientaliasuecana/

20. Mahboubi, M. (2018). Elaeagnus angustifolia and its therapeutic applications in osteoarthritis. Industrial Crops and Products, 121, 36-45. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/S0926669018303625

منابع

1. Karkar, B., & Şahin, S. (2022). Determination of phenolic compounds profiles and antioxidant properties of oleaster (Elaeagnus angustifolia L.) grown in Turkey. European Food Research and Technology, 248, 219-241. Retrieved from https://link.springer.com/s00217-021-03875-y

2. Saboonchian, F., Jamei, R., & Sarghein, S.H. (2014). Phenolic and flavonoid content of Elaeagnus angustifolia L. (leaf and flower). Avicenna Journal of Phytomedicine, 4(4), 231-238. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC4110780/

3. Hamidpour, R., Hamidpour, S., Hamidpour, M., Shahlari, M., Sohraby, M., & Shahlari, N., & Hamidpour, R. (2016). Russian olive (Elaeagnus angustifolia L.): From a variety of traditional medicinal applications to its novel roles as active antioxidant, anti-inflammatory, anti-mutagenic and analgesic agent. Journal of Traditional and Complementary Medicine, 7(1). Retrieved from https://www.researchgate.net/295250534

4. Fakı, R., Canbay, H.S., Gursoy, O., & Yilmaz, Y. (2022). Antioxidant Activity, Physico-Chemical and Fatty Acid Composition of Oleaster (Elaeagnus angustifolia L.) Varieties Naturally Grown in Western Mediterranean Region of Turkey. Akademik Gıda, 20(4), 329-335. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/2852631

5. Hassanzadeh, Z., & Hassanpour, H. (2018). Evaluation of physicochemical characteristics and antioxidant properties of Elaeagnus angustifolia L. Scientia Horticulturae, 238, 83-90. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/S0304423818302905

6. Bendaikha, S., Gadaut, M., Harakat, D., & Magid, A. (2014). Acylated flavonol glycosides from the flower of Elaeagnus angustifolia L. Phytochemistry, 103, 129-136. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/S0031942214001447

7. Sahan, Y., Gocmen, D., Cansev, A., Celik, G., Aydin, E., Dundar, A.N., … Gucer, S. (2015). Chemical and techno-functional properties of flours from peeled and unpeeled oleaster (Elaeagnus angustifolia L.). Journal of Applied Botany and Food Quality, 88, 34-41. Retrieved from https://core.ac.uk/227062533.pdf

8. Zhang, J.N., Ma, M.H., Ma, X.L., Ma, F.L., Du, Q.Y., Liu, J.N., … She, Y. (2023). A comprehensive study of the effect of drying methods on compounds in Elaeagnus angustifolia L. flower by GC-MS and UHPLC-HRMS based untargeted metabolomics combined with chemometrics. Industrial Crops and Products, 195. Retrieved from  https://www.sciencedirect.com/S0926669023002169

9. Liu, Z., Ding, D., Cui, H., Wang, C., Liu, J., Chen, L., … Geng, G. (2021). A Study on the Volatile Compounds in Elaeagnus angustifolia L. Flowers during Flowering Season by Gas Chromatography-Mass Spectrometry Coupled with Advanced Chemometrics. Journal of Food Quality, 2021, Article ID 7111120. Retrieved from   https://downloads.hindawi.com/7111120

10. Zeinalzadeh, S., Dabbaghmanesh, M.H., Marzieh, A., Mohagheghzadeh, A.A., & Sayadi, M. (2017). Investigation of the effect of Elaeagnus angustifolia flower capsule on sexual satisfaction and levels of androgenic hormones in 18-40 year old married women with low sexual desire referring to selected clinics of Shiraz University of medical sciences. Biomedical Research, 28(17), 7443-7450. Retrieved from   https://www.alliedacademies.org/

11. Zeinalzadeh, S., Mohagheghzadeh, A.A., Ahmadinezhad, F., & Akbarzadeh, M. (2019). Comparison of the effect of Elaeagnus angustifolia flower capsule and sildenafil citrate tablet female sexual interest/arousal disorder in clinical trial study. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(11), 3614-3620. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC6881950/

12. Zeinalzadeh, S., Akbarzadeh, M., Mohagheghzadeh, A., Faridi, P., & Sayadi, M. (2016). Comparison of the Effects of Elaeagnus angustifolia Flower Capsule and Sildenafil Citrate Tablet on Anxiety Resulting From Sexual Dysfunction in Women Referring to the Selected Clinics of Shiraz University of Medical Sciences. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 21(3), 186-193. Retrieved from  https://journals.sagepub.com/2156587215595777

13. https://www.cancer.gov/degenerative-disease

14. https://www.cancer.gov/oxidative-stress

15. Jabeen, A., Sharma, A., Gupta, I., Kheraldine, H., Vranic, Moustafa, A.E.A., & H.F.A. Farsi. (2020). Elaeagnus angustifolia Plant Extract Inhibits Epithelial-Mesenchymal Transition and Induces Apoptosis via HER2 Inactivation and JNK Pathway in HER2-Positive Breast Cancer Cells. Molecules, 25(18), 4240. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC7570883/

16. Amiri Tehranizadeh, Z., Ali Baratian, A., & Hosseinzadeh, H. (2016). Russian olive (Elaeagnus angustifolia) as a herbal healer. Bioimpacts. 6(3), 155-167. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC5108988

17. Laura, B., Gabriela, S., & Viorica, I. (2007). The GC-MS analysis of Elaeagnus angustifolia L. flowers essential oil. Revista de Chimie, 58 (11). Retrieved from https://www.researchgate.net/268872258

18. Mohammed, F.I., Al-Essa, M.K., Shafagoj, Y.A., & Afifi, F.U. (2006). Investigation of the Direct Effects of the Alcoholic Extract of Elaeagnus angustifolia L. (Elaeagnaceae) on Dispersed Intestinal Smooth Muscle Cells of Guinea Pig. Scientia Pharmaceutica, 74(1), 21-30. Retrieved from https://www.mdpi.com/2218-0532/74/1/21

19. Hällzon, P., Ötkür, Z., & Svanberg, I. (2022). Ethnobotany and Utilization of the Oleaster, Elaeagnus angustifolia L. (fam. Elaeagnaceae), in Eastern Turkestan. Orientalia Suecana, 71, 38–61. Retrieved from https://journals.uu.se/orientaliasuecana/

20. Mahboubi, M. (2018). Elaeagnus angustifolia and its therapeutic applications in osteoarthritis. Industrial Crops and Products, 121, 36-45. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/S0926669018303625